Categoria | Reducere CO2

Tags |

Prototipul Volkswagen BlueSport dezvolta 226 km/h si consuma numai 4,3 litri de motorina

Publicat in 15 iunie 2009 de VW

Acest roadster stimulează bucuria verii şi anticipează viitorul: prototipul BlueSport produs de Volkswagen. Caracteristică: dinamism maxim de rulare în condiţiile unui consum minim. Exact 4,3 litri carburant la 100 de kilometri este media înregistrată. O valoare record; nu există alt model sport cu un consum mai redus. În consecinţă, şi emisiile de CO2 sunt scăzute: 113 g/km. Valorile limită prevăzute de norma Euro 6 care va intra în vigoare abia în anul 2014 sunt respectate fără probleme de prototipul BlueSport. Modelul cu două locuri este încă un prototip; în cazul producţiei de serie, ar oferi premise optime pentru a declanşa o adevărată revoluţie în segmentul modelelor sport compacte şi oneste. Pentru că acest roadster este sportiv, fiabil şi, în acelaşi timp, accesibil – o maşină populară şi un model sport pentru vremuri noi.

Comeback modelele compacte agile

În spatele celor două scaune sport ale prototipului BlueSport care măsoară 3,99 metri în lungime (repartizarea sarcinii pe osie: 45:55), propulsia este asigurată exclusiv de motoare TDI sau TSI supraalimentate – propulsoare de înaltă tehnologie cu consum redus, dar performanţe ridicate. În cazul primului prototip, este vorba despre un motor Clean Diesel (TDI) de 132 kW / 180 CP cu injecţie Common-Rail şi catalizator de stocare NOx montat ulterior. Chiar de la 1.750 rotaţii/minut – ceea ce înseamnă la un nivel scăzut de turaţii – motorul turbo de 2,0 litri dezvoltă un cuplu motor maxim de 350 newton-metri. Această performanţă corespunde forţei dezvoltate de un motor pe benzină cu şase cilindri de aproximativ 300 CP ! O cutie de viteze cu dublu ambreiaj şi 6 trepte realizează transferul de forţă către roţile din spate. Cuplarea se realizează automat sau cu ajutorul padelelor de la nivelul volanului. În numai 6,6 secunde, modelul sport ajunge de la 0 la 100 km/h; viteza maximă este de 226 km/h. Acestea sunt datele caracteristice pentru o filozofie nouă, dar în acelaşi timp clasică pentru un model sport. Prototipul BlueSport reprezintă un model care oferă o plăcere deosebită şi se impune detaşat la capitolul fiabilităţii.

Concept fără compromisuri

La crearea autovehiculelor, Volkswagen a definit numai două obiective: plăcerea maximă a condusului în condiţiile unui consum minim de carburant. Astfel a fost conceput fără compromisuri un model sport cu motor montat la nivel central, care mizează din start pe o greutate redusă şi o agilitate maximă: prototipul atletic BlueSport cântăreşte mai puţin de 1.200 kilograme – deşi obţine cele mai bune performanţe la clasa din care face parte la capitolul rigiditatea caroseriei. Rezultatul: o performanţă mai mult decât suverană în orice situaţie de viaţă, precum şi avantaje deosebite la capitolul consumului şi emisiilor. Greutatea redusă a fost obţinută prin utilizarea consecventă a construcţiilor uşoare (printre altele se utilizează cel mai uşor softtop din clasă, care cântăreşte numai 27 kilograme, precum şi elementele de aluminiu ), precum şi prin designul caroseriei cu o dimensiune compactă inteligentă.

În ciuda fascinaţiei specifice oferite de un model sport, este garantată o compatibilitate corespunzătoare pentru utilizarea în regim cotidian. În portbagajul din faţă, prototipul BlueSport beneficiază de exemplu de o capacitate de depozitare de 112 litri, iar în spaţiul din spate pot fi depozitaţi alţi 70 de litri de bagaje. În total, aceasta înseamnă 182 de litri – spaţiu suficient pentru materialele de lucru sau pentru o excursie în doi pentru a petrece un lung sfârşit de săptămână. Lungi sunt şi distanţele care pot fi parcurse între două opriri la staţia de alimentare cu carburant: în condiţiile unui volum al rezervorului de 50 de litri şi cu un consum de numai 4,3 litri, rezultă o rază teoretică de acţiune de peste 1.150 de kilometri.

Un efect pozitiv asupra razei de acţiune, a consumului şi a emisiilor este oferită şi de două tehnologii utilizate deja în cele mai noi modele Volkswagen din gama BlueMotion, care fac parte din aşa-numitul regim ecologic la prototipul BlueSport: un sistem automat de pornire şi oprire şi recuperarea energiei. Avantajele deosebite ale sistemului automat de pornire şi oprire sunt valorificate în regim urban: în cazul în care prototipul Blue­Sport se opreşte de exemplu la semafor, se realizează şi o oprire automată a motorului. Când se face verde, este suficientă atingerea pedalei de acceleraţie pentru ca motorul să pornească pe loc. Întregul sistem permite o operare intuitivă şi reduce în regim urban consumul de carburant cu până la 0,2 litri de carburant la 100 de kilometri. În mod suplimentar, în special la decelerarea prototipului BlueSport, alternatorul generează energie care este acumulată în bateria autovehiculului (recuperare), ceea ce permite degrevarea motorului şi reducerea suplimentară a consumului.

Design fără senzaţii ieftine

Designul prototipului BlueSport în nuanţă Flexsilver şi cu un plafon din material textil de culoare portocalie este rezultatul eforturilor depuse de echipa condusă de Klaus Bischoff (director de design al mărcii Volkswagen) şi Thomas Ingenlath (director de design al centrului Potsdam). „Designul prototipului BlueSport“, afirmă Klaus Bischoff, „reprezintă o sinteză perfectă între tehnologie şi estetică. Forma este foarte bine conturată, fiind restrânsă la elementele esenţiale; caroseria în sine este suplă şi prezintă o structură lineară.“ Thomas Ingenlath completează: „Din această caroserie ies în evidenţă pasajele roţilor rotunde, în relief tridimensional la fel ca în cazul unei sculpturi. Suprafeţele radiale, canturile şi punctele de intersecţie subliniază roţile şi, prin aceasta, agilitatea prototipului BlueSport. Admisiile laterale pentru aer reprezintă o caracteristică pentru dispunerea centrală a motorului, designul cu dimensiuni reduse reprezintă expresia vizuală a greutăţii sportive reduse a modelului.“

Proporţii puternice

Proporţiile prototipului BlueSport oferă o imagine foarte puternică şi suverană. Suplimentar faţă de înălţimea redusă de numai 1,26 metri, există şi alte elemente care marchează imaginea de ansamblu, de exemplu ampatamentul mare (2,43 metri) în raport cu lungimea totală de aproximativ patru metri şi ecartamentul generos, raportat la lăţime (1,75 metri). În secţiunea frontală, modelul sport beneficiază de un ecartament de 1,49 metri, iar în spate de 1,52 metri. Dimensiunile însumate demonstrează că această caroserie cu linii bine conturate a prototipului BlueSport este pe de-o parte mai scurtă şi mai aerodinamică de exemplu în comparaţie cu cea a modelului Scirocco, fiind însă, în acelaşi timp, mai lungă şi mult mai lată decât în cazul micului Fox de exemplu. Cu aceste proporţii, roadster-ul compact conferă o imagine puternică pe noile jante cu spiţe de 19 ţoli din aliaj uşor.

Designul secţiunii frontale

În secţiunea frontală, prototipul BlueSport este caracterizat de noul design Volkswagen prezentat pentru prima dată la modelul Scirocco şi la versiunea actuală a modelului Golf. Baza este reprezentată de o linie linia definitorie de design care va caracteriza toate noile autovehicule produse de Volkswagen. Această linie de design a fost creată de Walter de Silva (director de design al concernului Volkswagen), Flavio Manzoni (director de design creativ al Volkswagen AG) şi Klaus Bischoff. Sunt păstrate pe de-o parte elementele clasice, oferind pe de altă parte însă o nouă interpretare a designului Volkswagen. Sunt cunoscute de la noul Polo, Golf şi Scirocco linia dublă transversală, formată de grila îngustă a radiatorului şi de barele de protecţie vopsite. În secţiunea inferioară, pe întreaga lăţime a autovehiculului se regăsesc admisii de aer de culoare neagră în care au fost integrate semnalizatoarele cu led – sub un capac translucid de plastic, fumuriu.

Atracţia ridicată asigurată de modelele cu aceste elemente de stil este demonstrată prin interpretarea caracteristicilor individuale. De exemplu farurile şi stopurile: deşi prototipul BlueSport cu farurile sale duble bi-xenon şi stopurile cu leduri simbolizează fără îndoială un model Volkswagen din gama actuală, se remarcă prin independenţa deosebită. Aspectul de roadster dobândeşte energie prin forme, cu ajutorul detaliilor precum luminile de zi realizate asemenea unei benzi luminoase înguste, în formă de c (în carcasa farurilor principale) sau aripile realizate în stilul modelelor sport de înaltă performanţă.

Thomas Ingenlath, care a creat prototipul BlueSport în calitate de designer responsabil de proiect, prezintă ideea de bază: „Studiul ne priveşte cu forţă şi suveranitate, totul este clar şi precis. Avem în faţa noastră un sportiv agil care poate renunţa la atitudinea agresivă.“

Totul are la bază un sistem, aşa cum subliniază Flavio Manzoni: „Unic, simplu, universal – acesta este spiritul autentic promovat de Volkswagen: caracteristici clar de design într-un mediu complex – această filozofie fundamentală marchează designul actual al modelelor Volkswagen. Acestea sunt realizate asemenea prototipurilor Cars Up! şi Space Up! Sau ca modelele Scirocco şi Golf, care reflectă fără compromisuri conceptul de claritate estetică. Iar prototipul BlueSport nu face decât să continue această linie.“

Secţiunea posterioară

Această filozofie se remarcă de la prima vedere a secţiunii posterioare. Aici, liniile pornite din aripile spate delimitează o zonă „a umerilor” cu un aspect dinamic şi clar unic. La nivel central este integrat un bandou lată în culoare caroseriei, deasupra căreia este dispusă o linie îngustă şi neagră, care separă bara de protecţie şi capota motorului, respectiv portbagajul. Pe această axă, care îmbină şi stopurile, iese în evidenţă emblema VW. Stopurile în sine, prin forma lor, se apropie de faruri. Blocurile optice prezintă de asemenea la interior o componentă cu leduri în formă de c, care luminează la mare distanţă şi foarte intens în timpul nopţii la fiecare frână. Deasupra emblemei VW, în hayon a fost integrat cel de-al treilea stop.

În secţiunea inferioară, imaginea este dominată de o suprafaţă de culoare neagră, pe canturile exterioare ale acesteia – direct lângă liniile aripilor – fiind dispuse capetele ţevii de eşapament. Extremitatea barei de protecţie este reprezentată de o suprafaţă ca o continuare a aripilor laterale şi a pasajelor de roată, vopsită în culoarea caroseriei şi care prezintă în partea centrală o secţiune aerodinamică sub formă de difuzor.

Siluetă

În lateral – specific pentru Volkswagen – se remarcă pasajele rotunde ale roţilor şi canturile exterioare ale aripilor, care fac parte din liniile clare, precise, puternice şi cu o valoare estetică deosebită. În plus, garda foarte coborâtă caracterizează designul siluetei laterale. Iar jantele din aliaj uşor cu zece spiţe, împreună cu pneurile cu dimensiunile 235/35 ZR19 (faţă) şi 245/35 ZR19 (spate), care se încadrează complet în pasajele de mari dimensiuni ale roţilor, creează un aspect întâlnit numai la modelele super sport.

Interior

Interiorul unui model sport trebuie să se integreze perfect în imaginea de ansamblu. Totul trebuie să prezinte o ergonomie ideală, să fie uşor de controlat şi să se remarce prin nivelul estetic deosebit. Acestea sunt cerinţele transpuse în practică de Volkswagen prin prototipul BlueSport. Klaus Bischoff: „Interiorul se remarcă prin rafinamentul detaliilor şi creează o fascinaţie tehnologică ridicată. Flerul remarcabil al interiorului se exprimă prin puritatea de stil a componentelor.“

Poftiţi la bord: identificaţi imediat un touchscreen – un punct de întâlnire între om şi maşină care permite o operare intuitivă în stilul creat pentru prototipul Volkswagen Up!. Ecranul este dispus direct pe tunelul imaginar al transmisiei. Prin intermediul acestui touchscreen sunt controlate toate funcţiile de informare şi agrement. Direct în faţa acestuia – la nivelul la care se afla în trecut schimbătorul de viteze – este dispusă o roată multifuncţională de comandă care permite acţionarea cutiei de viteze cu dublu ambreiaj.

Deasupra acestui touchscreen sunt dispuse cele trei butoane de reglare prin rotire, cu dimensiuni generoase, pentru instalaţia automată de climatizare cu două zone de temperatură. Acestea se află la nivelul unei secţiuni a habitaclului marcată de elemente verticale, reprezentând, în acelaşi timp suflante, dar şi un element de design. La rotirea la stânga în direcţia „rece” a elementelor de reglare a instalaţiei automate de climatizare, afişajul aferent acestui sistem de reglare capătă o nuanţă tot mai intensă de albastru. În “roşu” se colorează afişajul la creşterea temperaturilor selectate.

Butonul pentru lumini, dispus în partea stâng a volanului, prezintă un design similar elementelor de reglare pentru instalaţia de climatizare. Lumina de fundal a butoanelor din habitaclu continuă nuanţa softtop-ului, fiind de asemenea portocalie. Designerii au conceput o linie nouă şi pentru instrumentele rotunde de dimensiuni generoase de pe planşa de bord, precum şi pentru volanul multifuncţional. Acesta dispune de taste pentru controlarea sistemului audio, a telefonului, a computerului de bord şi a cutiei de viteze cu dublu ambreiaj (DSG).

Scaunele sport îmbrăcate în piele, în execuţie uşoară, şi spătarele dintr-o singură bucată sunt integrate perfect în interior. În spatele tetierelor cu emblema VW inclusă se află rollbar-ul prototipului Bluesport. Direct în spatele lor este depozitat plafonul la deschidere; acţionarea acestui softtop se realizează manual. Graţie unei plieri clasice în Z şi a greutăţii reduse a plafonului, operaţiunea se realizează în numai câteva secunde – uneori, puţin înseamnă mai mult.

Lasa un raspuns

*