Categoria | Miscellaneous

Tags |

Informaţii care salvează vieţi

Publicat in 04 august 2009 de VOLVO

“Rezultatele muncii noastre sunt integrate în fiecare nouă soluţie Volvo Trucks privind siguranţa. Investigaţiile realizate arată exact care sunt problemele şi subliniază direcţiile de lucru pentru proiectanţii noştri,  în dezvoltarea tehnologiilor necesare creşterii siguranţei” spune Anna Wrige  – directorul Echipei de Cercetare a Accidentelor (ART = Accident Research Team).

03 ART De-a lungul anilor, ART a investigat peste 1500 de cazuri în care au fost implicate camioane. A fost generată astfel o baza de informaţii cu o valoare deosebită în cadrul activităţii de siguranţa Volvo.  Pe lângă aceasta, cooperarea cu alte ţări şi autorităţi a condus la realizarea unui  schimb de informaţii la un nivel ştiinţific ridicat. Astfel, studiile realizate de Volvo au contribuit substanţial la creşterea nivelului de siguranţă al vehiculelor comerciale din toată lumea.

Focus pe siguranţa activă
Obiectivul activităţii ART este să îmbunătăţească atât siguranţa pasivă cât şi pe cea activă. Cercetările privind siguranţa pasivă îşi propun să diminueze cât mai mult consecinţele unui accident, pe când siguranţa activă pune în primul rând accentul pe evitarea accidentelor.

“Am avansat foarte mult în privinţa siguranţei pasive a camioanelor. Acum atenţia este îndreptată asupra siguranţei active şi prevenirii accidentelor. Cu atât mai mult cu cât ştim că factorul uman este responsabil de 9 din 10 accidente”, spune Anna Wrige.

Trei principii de bază
În principiu, metodele de lucru ale grupului de cercetare pot fi explicate cu ajutorul a trei întrebări: Cum arată secvenţele desfăşurării unui accident? De ce au loc accidente? Ce se poate face pentru a preveni accidentele?

“Obiectivul nostru este de a identifica şi documenta principalele cauze ale accidentelor. Această informaţie ne oferă o imagine clară asupra principalelor provocări în ceea ce priveşte siguranţa în traficul de azi. Totuşi, compania Volvo Trucks nu poate rezolva singură aceste probleme. Este nevoie de o cooperare foarte bună între toate părţile implicate  – producători de vehicule, organizaţii din domeniul siguranţei şi societatea în general”, explică Anna Wrige.

O selecţie cuprinzătoare de informaţii
Arhivele echipei de cercetare Volvo conţin atât informaţii deja cunoscute, dar şi unele mai puţin cunoscute:

  • Doar 10-15 % din cei care îşi pierd viaţa sau sunt grav răniţi în accidente în care sunt implicate camioane se aflau în cabina acestora. Între 55 şi 65% se aflau în autoturisme şi între 20 şi 30% sunt pietoni.
  • În cazul unui impact frontal dintre un autocamion şi un autoturism, în 9 din 10 cazuri şoferul de autoturism se afla într-o poziţie neregulamentară pe şosea.
  • Accidentele în care este implicat un singur vehicul, atunci când un camion se răstoarnă sau iese înafara drumului, reprezintă jumătate din numărul total de decese sau vătămări grave rezultate în urma accidentelor de camion.
  • 20% din accidentele în care este implicat un singur camion sunt cauzate de oboseala şoferului

Obiectivul activităţii ART este să îmbunătăţească atât siguranţa pasivă cât şi pe cea activă. Cercetările privind siguranţa pasivă îşi propun să diminueze cât mai mult consecinţele unui accident, pe când siguranţa activă pune în primul rând accentul pe evitarea accidentelor.

“Am avansat foarte mult în privinţa siguranţei pasive a camioanelor. Acum atenţia este îndreptată mai mult pe siguranţa activa şi pe prevenirea accidentelor. Cu atât mai mult cu cât ştim că factorul uman este responsabil de 9 din 10 accidente.

Interacţiunea cu alţi participanţi neprotejaţi din trafic
04 ARTBaza de informaţii a echipei de cercetare a accidentelor, ART,  de asemenea include date despre multe accidente care probabil ar fi putut fi evitate dacă ar fi existat o mai bună interacţiune între şoferul de camion şi alti participanţi la trafic, mai vulnerabili, precum bicicliştii sau pietonii.

“Avem o responsabilitate considerabilă, aceea de a oferi şoferilor de camion cea mai bună vizibilitate posibilă. În acest sens, autocamioanele au fost dotate cu oglinzi îmbunătăţite şi camere video. Cu toate acestea, este foarte important ca şi ceilalţi participanţi la trafic să înveţe să aprecieze cât de dificil este pentru un şofer de camion să-i vadă din poziţia înaltă pe care o au în cabina camionului”, spune Anna Wrige.

În acţiune încă din 1969
Echipa Volvo de cercetare a accidentelor împlineşte anul acesta 40 de ani. La început s-a numit Comisia pentru Investigarea Accidentelor şi a fost înfiinţată pentru a investiga şi îmbunătăţi cunoştinţele despre accidentele care implică autocamioane şi care se soldează cu vătămări fizice.

Apoi, la fel ca şi astăzi, membrii săi erau chemaţi de urgenţă la locul accidentelor care aveau loc în zona oraşului Goteborg pentru a face investigaţii şi a documenta cazurile respective. Accidentele care aveau loc mai departe de Goteborg erau deasemeea cercetate, însă după eveniment. Un element cheie al procesului de investigaţie este discuţia cu şoferii de camioane pentru a afla care este percepţia lor imediat după accident şi situaţia care l-a generat.

“La început cercetările se concentrau pe ocupanţii camionului. Astăzi avem o abordare mult mai largă, care-i include pe toţi cei implicaţi în accident”, încheie Anna Wrige.

01 ART

Lasa un raspuns

*