O nouă cale spre dinamica emoţionantă:BMW Vision EfficientDynamics

Publicat in 31 august 2009 de BMW

Inovaţiile tehnologice care reduc atât emisiile, cât şi consumul de combustibil şi care amplifică în egală măsură “Plăcerea de a conduce” sunt parte elementară a strategiei de produs a BMW, reunite sub programul BMW EfficientDynamics.

Cu premiera mondială la Salonul Auto de la Frankfurt 2009, Conceptul BMW Vision EfficientDynamics aduce o perspectivă nouă asupra evoluţiei acestei strategii. Conceput ca un automobil cu 2+2 locuri, cu tehonologie complet hibridă plug-in, aceast automobil unic este capabil să combine performanţele unui model BMW M cu un standard al economiei de combustibil şi al gestiunii emisiilor fără precedent. Acest rezultat remarcabil a fost posibil prin dezvoltarea constantă a componentelor BMW ActiveHybrid şi prin alăturarea unui motor diesel deosebit de economic.

bmw_vision_effricientdynamics_small_800x603

BMW Vision EfficientDynamics este rezultatul unui proces complet de dezvoltare, un nou concept de automobil. Aceasta asigură o îmbunătăţire categorică atât a eficienţei, cât şi a plăcerii condusului nu doar ca sumă a tuturor inovaţiilor integrate în model. De aceea, BMW Vision EfficientDynamics este un automobil sport remarcabil, care oferă o perspectivă fascinantă pentru viitorul “Plăcerii de a conduce” combinată armonios cu eficienţa maximă.

Prin prezentarea acestui prototip, BMW demonstrează încă o dată competenţa remarcabilă a companiei în dezvoltarea sistemelor revoluţionare de transmisie. Acestea oferă o viteză maximă de 250 km/h (limitată electronic), cu o acceleraţie de la 0 la 100 km/h în 4,8 secunde. Consumul mediu de combustibil în ciclul de testare EU este de 3,76 litri/100 kilometri, iar nivelul emisiilor CO2 este de 99 grame per kilometru. Gestiunea emisiilor CO2 este şi mai remarcabilă atunci când se conduce în modul complet electric, după încărcarea acumulatorului de la o sursă de conectare la curent. Dacă se iau în considerare toate emisiile pentru generarea electricităţii, nivelul emisiilor maşinii este de numai 50 grame pe kilometru.

Puterea şi performanţele impresionante sunt posibile prin combinarea unui motor turbodiesel cu trei cilindri, foarte eficient din punct de vedere al consumului, cu câte un motor electric pe fiecare punte – faţă, respectiv spate. Puterea totală a sistemului este astfel de 262 kW/356 cp, iar cuplul maxim este de 800 Newton-metri.Combinaţia inteligentă a acestor trei propulsoare, împreună cu gestiunea precisă a energiei, contribuie la îmbunătăţirea performanţelor dinamice şi a eficienţei generale a automobilului. Prin utilizarea completă a potenţialului BMW ActiveHybrid se obţin rezultate fără precedent în reducerea consumului şi a emisiilor CO2.

Dispunerea specială a acestor trei unităţi propulsoare permite realizarea unei transmisii integrale şi în modul 100% electric. Rezultatul este o pierdere minimă de putere şi, în acelaşi timp, o transmisie armonioasă a puterii disponibile în orice situaţie.

Prin designul său, BMW Vision EfficientDynamics transmite, în premieră, aspectul dinamic – atât de specific maşinilor sport BMW – la un automobil hibrid. Dezvoltată pe baza tehnologiilor transferate din Formula 1, caroseria acestei maşini sport unice foloseşte materiale ultrauşoare şi oferă o eficienţă aerodinamică fără precedent. Şi pentru designul interior accentul a fost pus atât pe experienţa fascinantă a condusului, dar, mai ales, pe reducerea la maximum a masei.

Motoare turbodiesel cu putere per litru fără precedent.
Motorul cu combustie este un propulsor turbodiesel revoluţionar, disponibil în premieră la prototipul BMW Vision EfficientDynamics. Motorul 1,5 litri pentru trei cilindri urmează conceptul de downsizing (de reducere a capacităţii cilindrice şi mărire în acelaşi timp a puterii), prin utilizarea unui motor cu capacitate relativ redusă combinat cu turbocompresie pentru scăderea consumului de combustibil. Prin dimensiunile sale compacte, propulsorul cu trei cilindri este integrat perfect în faţa punţii spate – după un model sport cu propulsor dispus central.

Combustibilul este furnizat de cea mai nouă generaţie a injecţiei directe common-rail, turbocompresorul dispune de o geometrie varibilă a admisiei pentru mai multă eficienţă. Puterea maximă dezvoltată este de 120 kW/163 cp, cu un maxim al cuplului de 290 Newton-metri. Coeficientul de putere per litru atins în acest mod – 80 kW/109 cp – stabileşte un nou record pentru tehnologia diesel. Puterea furnizată de propulsorul turbodiesel este transmisă către puntea spate prin intermediul unei cutii de viteze cu dublu ambreiaj. BMW Vision EfficientDynamics vine echipat cu cea mai nouă versiune a cutiei de viteze BMW cu dublu-ambreiaj – dezvoltare nouă, cu consum minim -, care are şase trepte pentru eficienţă şi flexibilitate maxime.

Două motoare electrice pentru transmisia complet hibridă.
Propulsorul cu combustie este completat de două motoare electrice. Aplicând constant strategia BMW ActiveHybrid, inginerii de dezvoltare de la BMW au urmat principiul “Best of Hybrid”, prin care au ales combinaţia optimă a motorului hibrid sincron la puntea faţă cu un sistem complet hibrid la cea spate. Printr-o configuraţie specifică a sistemului, ca un hibrid avansat ideal pentru utilizarea pe şosea, conducătorul beneficiază de plusul de eficienţă al motoarelor electrice pe o plajă mult mai largă a turaţiilor decât la o maşină hibrid convenţională. Puntea spate dispune de a doua generaţie a sistemului complet hibrid, care corespunde tehnologiei introdusă în premieră la modelul de serie BMW ActiveHybrid 7. Funcţionând ca un motor electric, unitatea compactă dintre motorul cu combustie şi cutia de viteze cu dublu ambreiaj dezvoltă o putere constantă de 25 kW şi este capabilă să atingă un maxim de până la 38 kW. Vârful curbei de cuplu este, din nou, de 290 Nm, puterea dezvoltată în acest mod contribuind, în funcţie de condiţii, fie la susţinerea motorului cu combustie, fie la condusul în modul complet electric.

La frâna de motor sau la frânare, motorul electric acţionează ca generator de energie electrică pentru acumulatorul litiu-polimer din maşină. Energia dezvoltată în acest mod este generată fără vreun consum suplimentar de combustibil, folosind la maxim principiul sistemului de recuperare a energiei la frânare (Brake Energy Regeneration) – deja disponibil la actuala gamă de modele BMW. Energia consumată la frânare în cazul unui automobil convenţional este astfel economisită. Un al doilea motor electric acţionează pentru puntea faţă. Acest propulsor – un motor hibrid sincron – oferă o putere permanentă de 60 kW şi un vârf al cuplului de 220 Newton-metri. Un plus de putere de până la 84 kW este disponibil pentru o perioadă de până la 30 de secunde, în timp ce pentru 10 secunde motorul electric este capabil să dezvolte 104 kW. Puterea este transmisă prin intermediul unei cutii de viteze în două faze, cu o singură treaptă cu raport redus.

BMW Vision EfficientDynamics este capabil să ruleze numai cu energie electrică, doar cu puterea motorului turbodiesel sau printr-o combinaţie infinită a celor trei surse de energie. În funcţie de condiţiile de trafic sau de stilul de condus, cele două motoare electrice pot fi utilizate amândouă pentru accelerare sau pentru recuperarea energiei la frânare sau la folosirea frânei de motor.

Acest principiu asigură un nivel ridicat de eficienţă pentru gestiunea energiei, pentru utilizarea la maxim a resurselor acumulatorului cu litiu-polimer rămâne. La accelerare, motoarele electrice aduc un plus de performanţă şi asigură o reacţie spontană şi directă, precum şi o reducere semnificativă a consumului. Pentru un interval scurt, spre exemplu la depăşire, puterea maximă cumulată a celor trei unităţi propulsoare creşte la 262 kW/356 cp, în timp ce cuplul maxim generat de acestea atinge nivelul de 800 Newton-metri.

Celulele litiu-polimer servesc drept acumulator pentru energie electrică.
Celulele de energie disponibile la BMW Vision EfficientDynamics sunt găzduite de un element al şasiului, din faţă până în spate, pe mijlocul maşinii. Unitatea din faţă este complexul litiu-polimer, o dezvoltare a acumulatorului litiu-ion, în prezent cea mai eficientă tehnologie de stocare a unui nivel ridicat de energie electrică pentru performanţe maxime. BMW Vision EfficientDynamics dispune de 98 de celule litiu-polimer – fiecare oferă o capacitate de 30 A/h şi dezvoltă o intensitate de 600 A la o tensiune de 3,7V. Pentru un interval de 30 de secunde, fiecare celulă este capabilă să dezvolte o intensitate maximă de 1 200 A.

Dispunerea în serie a celulelor litiu-polimer contribuie la generarea unei tensiuni nominale de 364 V, iar capacitatea brută de stocare a acumulatorului este de 10,8 kW/h. Prin faptul că oferă o capacitate neobişnuit de mare de descărcare de 80 de procente, bateria furnizează 8,6 kW/h pentru condusul automobilului.

Masa totatală a sistemului de stocare este de numai 85 kg. Prin construcţie, modul de utilizare şi calităţile acumulatorului litiu-polimer, este redusă încălzirea bateriei, fără a mai fi nevoie un sistem de răcire.

Soluţie de conectare: sistemul se poate încărca de la o sursă de putere convenţională.
Recuperarea energiei frânelor transferă constant puterea electrică generată, în timpul condusului fără consum suplimentar de combustibil, către acumulator, care ulterior poate fi utilizată la furnizarea puterii atât spre motoarele electrice, cât şi spre reţeaua de bord. O altă opţiune este aceea de a conecta celulele litiu-polimer la o sursă convenţională de curent pentru un proces simplu şi eficient de încărcare, prin utilizarea conectorului plug-in din aripa dreapta faţă a maşinii.

Conectat la o sursă clasică de curent, spre exemplu o priză din casă (220 V, 16 A), sistemul are nevoie de maximum două ore şi jumătate pentru încărcarea celulelor litiu-polimer. Iar atunci când este disponibilă o sursă de curent cu tensiune şi amperaj mai mari (380 V, 32 A), timpul de încărcare este mult mai scurt, cel mult 44 minute. Pe lângă facilităţile de stocare a energiei electrice, BMW Vision EfficientDynamics dispune şi de un rezervor convenţional în partea din spate a tubului central al şasiului, cu o capacitate de 25 litri. Când funcţionează numai pe motorină, prototipul BMW Vision EfficientDynamics este capabil să acopere o distanţă de aproximativ 650 km numai prin utilizarea motorului cu combustie. Beneficiind de o rază suplimentară de acţiune de până la 50 kilometri în modul complet electric, maşina poate parcurge în total aproximativ 700 kilometri.

În consecinţă, acest concept unic oferă toate cerinţele pentru utilizarea energiei cu eficienţă maximă şi, în acelaşi timp, experimentarea performanţelor dinamice atât de specifice pentru BMW fără vreo restricţie a calităţilor de condus cotidian.

Performanţele, economia de combustibil şi gestiunea emisiilor deschid o nouă dimensiune pentru transmisia hibrid.
Puterea furnizată de cele trei propulsoare oferă prototipului BMW Vision EfficientDynamics un nivel al performanţelor fără precedent pentru un automobil hibrid. Acceleraţia cu start de pe loc până la 100 km/h se realizează în doar 4,8 secunde, iar viteza maximă a maşinii va fi de peste 250 km/h, cu limitare electronică.

Obiectivul de a dezvolta un automobil care să ofere performanţele unui model BMW M cu eficienţă superioară la toate capitolele, este atins fără niciun compromis prin prototipul BMW Vision EfficientDynamics. În acelaşi timp, economia de combustibil şi gestiunea emisiilor ating un nivel fără precedent chiar si pentru autmobilele compacte, mai puţin puternice, concepute în special pentru trafic urban şi distanţe mici. Prin aplicarea criteriilor ciclului de testare UE, BMW Vision EfficientDynamics relizează un consum mediu de numai 3,76 litri de motorină la 100 kilometri. În schimb, emisiile CO2 sunt de 99 grame per kilometru.

Aceste date de consum şi emisii sunt măsurate pentru un echilibru constant al puterii interne, ceea ce înseamnă că acumulatorii şi mediile de stocare pentru energie electrică menţin acelaşi nivel de încărcare de-a lungul întregului ciclu de testare (cu acelaşi nivel la început şi la final) şi sunt încărcate în timpul condusului de către sistemele de bord ale maşinii.

Ca hibrid plug-in, BMW Vision EfficientDynamics este capabil să acopere întregul ciclu pentru măsurarea consumului şi cu motorul cu combustie complet oprit. Pentru evaluarea consumului se realizează încărcarea celulelor litiu-polimer la acelaşi nivel ca la pornire printr-o sursă externă de putere. Pentru a determina consumul de putere electrică, singura cerinţă este aceea de a compara nivelul de încărcare al acumulatorului înainte şi după test. Prin aplicarea acestui proces de măsurare, prototipul BMW Vision EfficientDynamics consumă 17,5 kW/h per 100 kilometri, echivalentul unui nivel al emisiilor CO2 de numai 50 grame per kilometru în ciclul de testare EU.

Pentru a determina volumul total al emisiilor CO2 când se rulează în modul 100% electric, noile standarde legale de măsurare a nivelului de consum sunt pregătite pentru modele hibrid şi cele integral electrice. Prin aplicarea acestei metode de calcul, nivelul emisiilor CO2 generate de BMW Vision EfficientDynamics este redus la numai o treime din datele iniţiale de 99 grame per kilometru.

Calităţi aerodinamice ce reflectă cunoştinţele dobândite de BMW în Formula 1.
Prin design, prototipul BMW Vision EfficientDynamics diferă semnificativ de automobilele obişnuite cu emisii reduse de până acum. Principiul “forma urmează funcţia” nu se reduce în acest caz doar la aspectul general al maşinii, ci mai degrabă se regăseşte în toate detaliile, conceptul BMW Vision EfficientDynamics combină estetica unică cu performanţa.

Cu o înălţime de numai 1,24 metri şi o linie arcuită a acoperişului, BMW Vision EfficientDynamics oferă silueta zveltă a unui Gran Turism clasic. Prin montarea motorului în faţa punţii spate, designerii au reuşit să construiască o parte frontală mult coborâtă şi foarte subţire. Aerodinamica este influenţată de fantele active ale radiatorului, care se pot închide complet atunci când nu este nevoie de o putere mare de răcire. Această funcţie eficientă are la bază controlul activ al flapsurilor grilei radiatorului, parte a strategiei BMW EfficientDynamics utilizată la multe din modelele actualei game de producţie BMW.

Numeroase detalii de design ale caroseriei sunt bazate pe cunoştinţele pe care BMW le-a dobândit în Formula 1, mai multe elemente ale caroseriei servind ca deflectoare de aer şi aripi de ghidare, aşa cum sunt cele de pe monopostul BMW Sauber F1. Spre exemplu, montanţii A, concepuţi ca nişte tuburi, contribuie la direcţionarea curentului de aer în acelaşi mod ca şi stopurile cu profilul lor de aripă.

Partea de dedesubt a maşinii este complet acoperită. Se menţine astfel o suprafaţă lină care evită realizarea oricărui curent turbionar ce poate creşte consumul de combustibil. Fantele subţiri din spoilerul faţă ghidează curentul prin două galerii închise către pasajele roţilor, unde aerul iese printr-o fantă foarte subţire, chiar lângă flancurile exterioare ale pneurilor. Acest jet de aer rămâne pe roţile faţă precum o cortină, ca o perdea de aer cu un pronunţat efect stabilizator.

Concept de automobil complet cu coeficient aerodinamic de numai 0,22.
Pentru a optimiza suplimentar calităţile aerodinamice ale întregului automobil, BMW Vision EfficientDynamics este echipat cu pneuri şi jante de dimensiuni neobişnuite pentru o maşină sport. Pneurile măsoară 195/55 în raport lăţime-înălţime, în timp ce jantele de 21 de ţoli oferă o suprafaţă de contact cu şoseaua care altfel este disponibilă doar la cauciucurile mai late. În combinaţie cu cinematica sofisticată a punţii, acestea asigură un comportament deosebit de agil. Capacele foarte largi ale jantelor, care se întind până spre flancurile pneurilor, adaugă prototipului BMW Vision EfficientDynamics un aspect unic, foarte diferit când este privit din lateral. Profilul lamelar integrat în jante contribuie la reducerea efectului negativ al roţilor pivotante asupra aerodinamicii generale a maşinii. Per total, aceste caracteristici care optimizează calităţile aerodinamice ale automobilului oferă prototipului BMW Vision EfficientDynamics un coeficient aerodinamic (Cx) foarte redus, de numai 0,22.

Construcţia inteligentă ultrauşoară.
Atât ca design interior, cât şi exterior, BMW Vision EfficientDynamics se evidenţiază ca un avanpost tehnologic. Multe dintre componentele prototipului sunt prezentate complet ca o exprimare a caracterului “transparent” al conceptului, ca o particularitate vizuală puternică a folosirii materialelor ultrauşoare. Şasiul şi suspensia de la BMW Vision EfficientDynamics sunt realizate integral din aluminiu, acoperişul şi exteriorul uşilor sunt fabricate aproape complet dintr-o sticlă specială de policarbonat care se întunecă automat în funcţie de luminozitate.

Cu o lungime de 4,60 metri, o lăţime de 1,90 metri şi o înălţime de 1,24 metri, acest concept unic oferă spaţiu suficient pentru patru pasageri şi bagajele acestora. Prin folosirea materialelor ultrauşoare, masa automobilului este limitată la 1.395 kg, iar centrul de greutate rămâne mult coborât, contrar confortului şi dinamicii oferite. Dacă ţinem cont de gama largă a componentelor performante ale transmisie hibrid şi de acumulatorul litiu-polimer de mare capacitate, aceste date arată efortul remarcabil al inginerilor BMW. Prin raportul masă-putere, BMW Vision EfficientDynamics este cu mult peste automobilele hibrid convenţionale, atingând acelaşi standard precum cele mai dinamice maşini sport cu motor cu combustie.

Cu o sarcină maximă admisă de 445 kg, acest automobil cu 2+2 locuri este potrivit pentru traficul cotidian. Volumul portbagajului – 150 litri – permite conducătorului şi pasagerilor să poată încărca până la doi saci de golf. Şi pentru a îndeplini cerinţe suplimentare de încărcare, spătarul scaunelor spate poate fi rabatat individual pentru a furniza spaţiu de stocare.

Design emoţional prin forme sculptate şi tehnologie de îndoire.
Reflectând conceptul inovator al transmisiei acestei maşini, designul BMW Vision EfficientDynamics reprezintă o nouă abordare în combinarea designului funcţional cu un impact emoţional mai puternic. Acest lucru a fost reuşit printr-o cooperare strânsă între divizia BMW de Design şi cea BMW de Dezvoltare Tehnologică, pornind de la primele schiţe şi continuând de-a lungul întregului proces de dezvoltare. O filozofie integrată de design conferă, de asemenea, opţiuni noi în utilizarea armonioasă a principiilor de design ce realizează o legătură între exterior şi interior şi furnizează un efect de interacţiune între cele două zone.

Limbajul de design sculptural, care oferă prototipului BMW Vision EfficientDynamics un aspect complet armonizat, asigură proporţiile atât de specifice unei maşini sport BMW. Partea din faţă, cea din spate, cea laterală şi cea a acoperişului se contopesc liniar una în cealaltă. Suprafeţele şi formele conturate dinamic creează efecte de lumină şi formă foarte atractive, care accentuează caracterul sportiv al auotmobilului într-o manieră mult mai emoţională.

A fost dezvoltat un nou principiu de design, aplicat în premieră pentru exterior. Acesta se referă la lucrul cu suprafeţe bine definite care se întrepătrund în “cute” şi legături line pentru a da formă automobilului. Suprafeţele definesc şi aerodinamica automobilului, înlocuind elementele de caroserie suplimentare clasice precum eleroanele. Se reduce astfel numărul componentelor şi, corespunzător, masa automobilului.

Interior: construcţie uşoară inovatoare şi orientare fără precedent către conducător.
În designul interiorului, limbajul inovator de design al suprafeţelor oferă o simbioză fără precedent între funcţii şi formele stilizate – reduse intenţionat la minimum -, ce implementează şi vizualizează constant principiul reducereii masei automobilului.

Componente specifice, cum ar fi fanta centrală de aer, nu au doar o contribuţie evidentă la confortul călătoriei, dar acţionează şi ca parte a cockpitului, oferind mai multe funcţii. Această multifuncţionalitate este vizibilă în maşină, utilizarea acestor materiale sofisticate oferind o combinaţie atractivă a inovaţiilor tehnologice şi a calităţii.

Această interacţiune între construcţia uşoară şi bogăţia detaliilor se observă şi în designul butoanelor de control şi al comutatoarelor – spre exemplu, banda de piele de pe levierul schimbătorului de viteze, realizat din aluminiu, de pe consola centrală. Materialele ce combină tehnologia construcţiei uşoare şi calitatea premium pot fi admirate în întregul cockpit al prototipului BMW Vision EfficientDynamics. Scaunele foarte subţiri sunt realizate dintr-o scoică de kevlar, o structură cu tub central şi tapiţerie cu umplutură personalizată. Această combinaţie asigură un confort suprem cu o masă minimă.

Scaunele conducătorului şi ale pasagerului din faţă sunt conectate la consola centrală pentru a forma “un peisaj” interior comun, în timp ce scaunele spate, ancorate de podea, vor da impresia că plutesc. Materialele naturale şi nuanţele coloristice ale tapiţeriei scaunelor şi ale celei de interior subliniază atmosfera simplă, dar sofisticată a habitaclului.

Panoul de instrumente a jucat un rol important încă de la începutul procesului de design, contribuind ca punct de pornire pentru toate suprafeţele din interior şi creând astfel o interpretare deosebit de puternică a orientării către conducător, atât de specifică pentru BMW.

Tehnologie inovatoare a luminilor: oferă semnale clare către exterior şi o iluminare relaxantă la interior, într-o simbioză unică.
Luminile LED de la BMW Vision EfficientDynamics – disponibile atât în faţă, cât şi în spate – oferă o combinaţie inovatoare a simbolurilor atât de specifice mărcii cu limbajul de design orientat către tehnologii de ultimă oră. Aspectul distinctiv al farurilor duble rotunde, caracteristice pentru BMW, este accentuat în special de utilizarea tehnologiei LED.

Stopurile sunt integrate, ca funcţie, în designul întregii părţi din spate şi formează o parte a deflectorului din spate, contopindu-se astfel în conturul respectiv. Deosebit de plate şi compacte, stopurile sunt compuse din unităţi LED inovatoare ce formează o suprafaţă lină şi consistentă de culoare roşie, atunci când nu sunt utilizate. Doar atunci când sunt active, respectivele camere luminioase iau culoarea potrivită, cum ar fi galben pentru semnalizatoare.

Lumina ambientală din interior dispune de noi caracteristici şi calităţi – sursele de lumină din compartimentul pasagerilor sunt alimentate de la poziţiile laterale, stopuri şi lumini de frână, ceea ce schimbă atmosfera creată de luminile din interior în funcţie de stilul de condus.

Uşi “aripă de pescăruş” pentru acces uşor la toate locurile.
Portierele conceptului BMW Vision EfficientDynamics se deschid asemenea aripilor unui pescăruş, rotindu-se pe pivoţi aflaţi pe coloana faţă a acoperişului, la nivelul semnalizatoarelor. Cum maşina nu are montanţi B, decupajele largi ale uşilor asigură un acces facil către toate cele patru scaune. Pivoţii uşilor reprezintă bază şi pentru oglinzile retrovizoare exterioare, formând astfel combinaţia ideală între funcţionalitate şi design. Structura uşilor este caracterizată şi de straturile numeroase de materiale şi de simbioza optică şi funcţională a interiorului şi a exteriorului pe care această tehnologie o oferă. Realizată din trei straturi, structura generală cuprinde suprafaţa exterioară din sticlă, un strat intermediar ce susţine sarcina şi pe cel interior cu forme foarte fine şi cursive, vizibile de către pasageri, utilizând limbajul de design al suprafeţelor.

Accent clar pe esenţial: Head-Up Display tridimensional.
Limbajul suprafeţelor este utilizat şi la afişaje din panoul de instrumente şi la Head-Up Display, care a fost dezvoltat la un nivel şi mai ridicat o dată cu acest nou concept BMW. Afişajul creează o impresie puternică a celor trei dimensiuni, dar oferă în acelaşi timp opţiunea de a ordona prezentarea informaţiei în prim-plan sau în plan secund, în funcţie de importanţă şi de stilul de condus.

Head-Up Display proiectează informaţiile importante pentru conducător pe parbriz. Tehnologia inovatoare de prezentare permite afişarea suprapusă a mai multor imagini în trei dimensiuni. Se păstrează, de exemplu, grafica vitezometrului vizibilă în plan secund, în timp ce informaţiile despre traseu sau semnalele de avertizare de la BMW Night Vision sunt prezentate în prim-plan.

Perspectivă de viitor pentru BMW EfficientDynamics.
Un obiectiv al inginerilor BMW a fost, oriunde era posibil, să reducă suplimentar pierderea de energie – aflată încă la un nivel substanţial – chiar şi la cele mai eficiente motoare cu combustie. Acesta este motivul pentru care un generator termoeletric (TEG), răcit cu apă, a fost integrat în sistemul de evacuare al BMW Vision EfficientDynamics, contribuind la transfomarea unei părţi importante a energiei termice înmagazinată în emisiile evacuate, în energie electrică. Această tehnologie, folosită iniţial pentru alimentarea sateliţilor, utilizează efectul Seebeck, care generează o tensiune la diferenţa de temperatură între doi conductori metalici. La prototipul BMW Vision EfficientDynamics, generatorul termoelectric, care şi-a dovedit deja calităţile practice la maşina de teste din gama BMW Seria 5, dezvoltă o putere maximă de până la 200 W.

Galeriile şi conductele sistemului de evacuare sunt concepute, în acest caz, pentru a menţine toată puterea şi caracteristicile specifice motorului cu combustie chiar şi atunci când se foloseşte acest sistem de generare.

Gestiune avangardistă a energiei în funcţie de cerineţele individuale.
Cum componentele individuale ale sistemului de la bordul BMW Vision EfficientDynamics sunt interconectate, condiţiile sunt perfecte pentru implementarea unui sistem avansat pentru gestiunea energiei, prin utilizarea informaţiilor culese de senzorii de la unităţile de asistenţă a conducătorului montate în automobil. Datele furnizate, spre exemplu, de senzorul de ploaie sau de Active Cruise Control (tempomatul activ) cu funcţia Stop & Go, precum şi de sistemul de navigaţie, sunt analizate ulterior de unitatea centrală de control. Prin evaluarea acestor date, computerul de bord este capabil să prevadă stilul de condus pe următoarea zonă de drum, aceste calcule contribuind la pregătirea automobilului pentru cerinţele viitoare şi eficientizând utilizarea energiei disponibile prin operarea optimă a tuturor sistemelor.

În cazul în care computerul central superperformant stabileşte că, de exemplu, conducătorul va intra pe o autostradă, puterea utilizată pentru sistemul de răcire este redusă din timp pentru o anumită perioadă, de la premiza că o scurtă creştere a temperaturii de răcire, ce rezultă dintr-o asemenea măsură de economisire a energiei, va fi eliminată rapid la o viteză mai mare a maşinii pe autostradă. Un alt exemplu al acestei precondiţionări este recuperarea energiei de la aerul condiţionat, de la EPS Electronic Power Steering (servodirecţie electronică) şi de la Brake Assistant (asistarea frânelor).

O altă caracteristică a gestiunii avangardiste a energiei este oferită de BMW ConnectedDrive printr-o altă inovaţie: acum, această strategie complexă de operare ia în calcul nu doar datele colectate de la maşină, ci şi pe cele transmise de alte automobile (Car 2 Car) sau de senzorii aflaţi pe clădiri sau pe poduri (Car 2 Infrastructure), ceea ce permite conducătorului, de exemplu, să evite din timp blocajele din trafic sau să găsească mai repede un loc de parcare.

Alte caracteristici ale gestiunii inteligente a energiei pe care le oferă BMW Vision EfficientDynamics permit conducătorului să influenţeze eficienţa maşinii. Prin adăugarea modului Eco la actualul sistem al Dynamic Drive Control (Controlul Dinamic al Transmisiei), acest nou concept permite conducătorului să reducă foarte eficient consumul de combustibil şi emisiile prin stilul său propriu de condus. Aceasta se realizează printr-un afişaj de pe panoul de instrumente care îi arată conducătorului când să accelereze, să frâneze sau – în modul manual – să schimbe vitezele cu eficienţă maximă. În modul automat, unitatea electronică de control ajustează programul de schimbare a treptelor de la cutia de viteze cu dublu ambreiaj şi programul de control a acceleraţiei electronice la stilul actual de condus, de asemenea în interesul economiei de combustibil.

Lasa un raspuns

*