Volvo, implicat într-un proiect unic Bio-DME

Publicat in 19 septembrie 2009 de VOLVO

Volvo Trucks_Bio-DME_2 În august 2007, Volvo Group a lansat şapte camioane demonstrative, produse de Volvo Trucks, fiecare dintre ele funcţionând cu un alt tip de biocombustibil, unul dintre ele fiind DME (di-metil-eter). Această iniţiativă a arătat că Volvo dispune de soluţii tehnice pentru ca motorul diesel să funcţioneze cu aproape toate tipurile de combustibili regenerabili existenţi.

Astăzi, într-un proiect comun, cu parteneri precum UE, Agenţia Suedeză pentru Energie, companii producătoare de combustibili şi industria transporturilor, Volvo Trucks investighează potenţialul pentru investiţii la scară largă pentru producerea DME din biomasă, un combustibil cunoscut sub numele de Bio-DME.

Un test de exploatare unic cu 14 clienţi

Inauguration Volvo Trucks participă la proiect cu 14 camioane Volvo FH, care vor fi testate de clienţi provenind din patru zone diferite ale Suediei, între 2010 şi 2012. Primul camion de test este prezentat astăzi în Piteå, acolo unde va avea loc producţia de Bio-DME în fabrica de la Chemrec. Grupul Volvo este unul dintre co-proprietarii companiei Chemrec prin intermediul filialei sale Volvo Technology Transfer.

De la o unitate de producţie situată în apropierea fabricii de celuloză Smurfit Kappa Kraftliner, proiectul va produce patru tone de Bio-DME pe zi. Materia primă folosită este leşie neagră, un produs secundar bogat energetic şi foarte vâscos din industria celulozei. Prin gazeificarea biomasei din leşia neagră, ceea ce rezultă este un combustibil nepoluant şi eficient. Fabrica a fost inaugurată de către regele Suediei, care este recunoscut pentru interesul său deosebit legat de protecţia mediului.

“Din punct de vedere holistic, Bio-DME este unul dintre cei mai promiţători biocombustibili de generaţia a doua. Bio-DME furnizează atât o eficienţă energetică mare cât şi emisii reduse de gaze cu efect de seră. Apreciem aceste două proprietăţi foarte mult întrucât analizăm diferiţi posibili combustibili alternativi”, spune Lars Mårtensson, director pe probleme de mediu la Volvo Trucks.

În comparaţie cu un motor convenţional, Bio-DME folosit drept  combustibil într-un motor diesel furnizează acelaşi randament ridicat, dar şi un nivel mai scăzut de zgomot. În comparaţie cu motorina, Bio-DME generează emisii de carbon mai mici cu 95 de procente. Mai mult decât atât, procesul de combustie produce emisii foarte scăzute de particule şi de oxizi de azot. Toate acestea califică Bio-DME-ul drept un combustibil ideal pentru motoarele diesel.

Întregul lanţ tehnologic

Testele de exploatare se vor desfăşura începând cu 2010 şi cuprind întregul lanţ tehnologic, de la biomasă până la combustibilul din camioane, cu alte cuvinte, incluzând distribuţia şi staţiile de alimentare. Compania de combustibil Preem va construi staţii de alimentare, astfel că autocamioanele vor putea fi utilizate în transportul regional şi local. Alte companii implicate în proiect sunt Chemrec, Delphi, ETC, Haldor Topsoe şi Total care contribuie în calitate de parteneri.

Inspecţiile şi evaluările privind combustibilul, tehnologia camioanelor, percepţia clienţilor şi sistemul de distribuţie vor oferi răspunsuri privind potenţialul pe care îl are Bio-DME de a deveni unul dintre combustibilii care pot reduce parţial dependenţa de motorină.

Proiectul va continua pentru o anumită perioadă şi, atât evaluarea cât şi deciziile pe termen lung ale autorităţilor vor stabili dacă producţia la scară industrială va deveni realitate. Provocările cu care se confruntă combustibilii noi constă în primul rând în a avea o viziune pe termen lung, prin producerea în cantităţi suficient de mari de biocombustibili, precum şi realizarea distribuţiei, printr-un număr corespunzător de mare de staţii de alimentare.

“Testul de exploatare ne va oferi o nouă perspectivă valoroasă asupra potenţialului Bio-DME în calitate de viitor combustibil. Proiectul prevede încă multe alte teste, producţia la scară largă şi o infrastructură extinsă. Şi, poate cel mai important, o direcţie clară din partea autorităţilor cu privire la acest combustibil”, afirmă Staffan Jufors preşedintele şi CEO Volvo Trucks”.

DATE
DME (di-metil-eter)
DME este un gaz, transformat în lichid, la o presiune de doar 5 bari. Este simplu de manevrat într-un proces similar cu cel al gazului petrolifer lichefiat (GPL). Cea mai comună aplicaţie actuală este gazul din tuburile de spray. DME poate fi produs din gaz natural şi, de asemenea, din diverse tipuri de biomasă, caz în care acesta este cunoscut sub numele de Bio-DME.

Viitorul potenţial al  Bio-DME

Din perspectiva UE, Bio-DME are potenţialul de a înlocui în jur de 50%* din motorina utilizată astăzi în transportul rutier greu până în 2030. Cea mai mare provocare constă în crearea unei infrastructuri de distribuţie a combustibilului.

* Sursa: EUCAR / CONCAWE / CCC 2005, Comisia Europeană, Volvo

Date de mediu, Bio-DME:

  • 95% emisii de dioxid de carbon mai reduse decât motorina, cu zero emisii de particule de funingine
  • În general, niveluri scăzute de emisii
  • O utilizare de 5 ori mai bună a terenurilor agricole pentru producţia de combustibil faţă de biodiesel.
  • Eficienţă energetică mare în comparaţie cu alte tipuri de biocombustibili

Web TVhttp://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=366

DME illustration

Lasa un raspuns

*