FCX Clarity

Publicat in 09 octombrie 2009 de HONDA

O experienţă cu totul deosebită, creată de un motor cu randament ridicat
Pe lângă performanţele evidente, modelul FCX Clarity oferă o senzaţie de şofat complet diferită, prin comparaţie cu un vehicul propulsat de un motor cu ardere internă. Nu există schimbări ale treptelor de viteză care să ducă la întreruperi în livrarea de energie, iar cuplul este fluent, făcând acceleraţia să fie robustă şi unitară. Aceasta este o parte esenţială prin care sentimentul de a conduce face diferenţa. Nu există niciun fel de vibraţii care vin din mişcările oscilante ale pistoanelor. Nu există niciun zgomot de ardere, există doar un motor silenţios, curat şi fără vibratii.


Timpii de pornire precum şi de accelerare sunt comparabili cu cei ai unui vehicul cu ardere internă, de dimensiuni similare, de 2.4 litri.
Eficienţa ridicată a motorpropulsorului FCX Clarity şi managementul energiei conduc la o eficienţă a energiei de operare. Mai mult, scaderea vehiculului în greutate şi aerodinamica superioară au contribuit la o îmbunătăţire cu aproximativ 20% a consumului de combustibil. Capacitatea rezervorului de hidrogen a crescut, mărind autonomia cu până la 40%.

Randament mai bun, cuplu motor mai mare şi turaţie ridicată
Rulare silenţioasă într-un design mai compact
Noua configuraţie a motorului a fost dezvoltată pentru a oferi o accelerare mult mai puternică şi o viteză maximă mai mare, cu zgomot de rulare minim si confort maxim. Noul rotor şi stator conţin un cuplu sincron combinat, un circuit magnetic cu pierderi reduse, un control complet digital al parametrilor pentru a obţine eficienţă şi putere ridicată, la viteze diferite.
Datorita formei sale inovative şi a dispunerii magneţilor în rotor a rezultat un randament crescut, turaţii mari şi cuplu motor eficient. Aceste inovaţii livrează o putere maximă de 100kW împreună cu un cuplu motor impresionant şi o puternică densitate a randamentului. În acelaşi timp punctele de rezonanţă din gama de înaltă frecvenţă au fost eliminate pentru o operare mai silenţioasă.

Noul rotor furnizează un randament ridicat, cuplu mare, performanţe la rotaţii ridicate.
Rotorul reproiectat beneficiază de un Magnet Interior Permanent (IPM) pentru inductanţă mai mică, îmbunătăţind cuplul sincron pentru a avea performanţe ridicate. Proprietăţile energetice ridicate ale magnetului contribuie, de asemenea, la optimizarea activităţii cuplului şi la un design mai compact. Aceste inovaţii au dus la o densitate de putere cu 50% mai mare şi de cuplu cu 20% în plus. Numărul polilor a fost redus, magnetul a fost lăţit pentru a rezista mai bine la solicitări. Pentru o mai mare rigiditate, a fost instalat un arc central. Fiind un ansamblu mult mai robust, operarea la turaţii mari este acum posibilă.

Noul stator contribuie la cuplu şi eficienţă mărite
Statorul conţine o foaie de oțel cu pierderi reduse de fier şi o bobină de densitate mare, ce scad rezistenţa şi contribuie la un cuplu motor mare şi randament superior.
Numărul de poli este redus pentru a elimina punctele de rezonanţă şi pentru a produce o functionare mai silenţioasă.
Numărul de poli magnetici în rotor a fost redus de la 12 la 8, eliminând în acelaşi timp punctele de rezonanţă la diferite valori ale turaţiei. Rezultatul este remarcabil: mai puţin zgomot şi un randament de calitate.

Cutia de viteze coaxială transmite în mod direct puterea de la motor, pentru o îmbunătăţire importantă a designului compact
Prin centrul rotorului motorului se află axul central – această dispunere coaxială, specifică motoarelor electrice, permite fixarea cutiei de viteze de motor şi realizarea unei singure unitaţi, extrem de compacte. Designul inovator al rulmenţilor şi un număr redus de etanşări conduc la o frecare redusă, mărind astfel eficienţa transmisiei şi crescând performanţa.
Shift-By-Wire – Pentru o operare mai simplă şi mai uşoară
Raportul fix de transmisie a treptelor de viteză permite o operare extrem de simplă: există un control uşor de accesat pentru a înainta, a intra în marşarier şi a parca, care se acţionează printr-o atingere uşoară. Schimbătorul, contactul şi poziţia de parcare sunt controlate electronic, permiţând schimbătorului să fie instalat pe linia bordului, iar operarea acestuia este simplă si facilă.

Managementul energiei si regenerarea eficientă cu ajutorul bateriei litiu ion
Bateria litiu-ion, compacta, de capacitate mare, asistă unitatea de celule de combustibil la pornirea vehiculului. Bateria asigură un surplus mare de putere, uşurând pornirea autovehiculului. Pe lângă creșterea cantităţii totale de energie la accelerare, bateria stochează eficient energia generată de sistemul de franare regenerativă inteligentă, capturând cu 11% mai multă energie decât ultra-condensatorul folosit în varianta 2005 a FCX. În jur de 57% din energia din decelerare este regenerată de noul sistem.
Ca rezultat al capacităţii crescute de stocare şi a unei plaje sporite de control al regenerării, a fost posibil să se implementeze un sistem ce reglează acceleraţia şi reduce necesitatea operării pedalelor atunci când se conduce în pantă. Evaluând înclinarea şi viteza autovehiculului, sistemul reglează acceleraţia când şoferul ia piciorul de pe pedala de acceleraţie, minimizând nevoia de frânare. Sistemul ajustează simultan cantitatea de frânare regenerativă pentru a menţine constantă viteza vehiculului în funcţie de informaţiile oferite de pedala de frână. Funcţia este similară frânei de motor, dar mai inteligentă, mai lină şi mai uşor de utilizat.

Dinamică superioară a șasiului pentru un confort sporit, siguranță și plăcerea de a conduce
Suspensia faţă double-wishbone şi spate double-wishbone cu 5 legături conferă o manvrabilitate ridicată şi confort în timpul călătoriilor
Geometria optimă faţă-spate mareşte contactul pneurilor cu suprafaţa de rulare pentru o manevrabilitate şi stabilitate mărită. Controlul comportamentului vehiculului în timpul decelerării contribuie la o confort mărit în timpul călătoriilor.
Suspensia faţă coborâtă măreşte impactul vizual al designului frontal. În plus faţă de implementarea suspensiei spate duble cu 5 legături, braţele din aluminiu forjat inferioare, bucşele de capacitate mare şi reducerea greutăţii suspensiei fără arcuri elimină vibraţiile transmise de drumurile cu denivelări.
Servodirecţia sensibilă asigură o rază de bracaj de 5,4m şi o virare strânsă posibilă.
Împreună cu noul motor fără perii cu randament crescut, suspensia faţă ajută la virarea strânsă şi asigură o rază de bracaj de 5,4m – foarte bună ţinând cont de ampatamentul vehiculului. Inerţia redusă a motorului şi frecările scăzute din suspensie în virări contribuie la o direcţie uniformă. Volanul cu reglaj pe 2 direcţii oferă o poziţie optimă pentru majoritatea şoferilor.

Sistemul de asistare a stabilității vehiculului (VSA) integrat cu servodirecția electrică (EPS) pentru manevrare îmbunătățită
FCX Clarity beneficiază de frânare, controlul tracţiunii şi un sistem electric de servodirecţie care lucrează împreună pentru a ajuta şoferul să menţină controlul vehiculului în situaţii de urgenţă şi în condiţii variate de drum. Împreună cu frânele antiblocare, controlul tracţiunii (TCS) cu control al derapajului, sistemul de asistare a stabilităţii vehiculului (VSA), servodirecţia electrică (EPS) optimizează forţa de rezistenţă a volanului în timpul virării pentru o manevrare superioară.
Pentru a controla subvirarea, EPS oferă forţă suplimentară pentru virare pentru a preveni momentul de rotire a volanului în timp ce cuplul motor este redus şi forţa de frânare este aplicată roţii din spate din interior de către VSA
Pentru a controla supravirarea, EPS oferă rezistenţă suplimentară în mişcarea volanului pentru a preveni momentul în care se generează răsucirea autovehiculului, aplicând forţa de frânare asupra roţii din faţă de pe exterior pentru a stabiliza vehiculul
Când condiţiile de drum sunt diferite pentru roata din stânga şi roata din dreapta, cuplul şi servodirecţia sunt suplimentate pentru a ajuta şoferul să menţină stabilitatea.

Completând controlul cuplului liniar al motorului, TCS asigură aderenţă sporită şi control în accelerare
Răspunsul sporit al cuplului în momentul acţionării TCS are o contribuţie majoră la suprimarea derapării excesive. Îmbunătăţirile aduse întregului sistem oferă o distribuţie şi mai precisă a cuplului şi aderenţă sporită pentru o accelerare sigură, chiar şi pe suprafeţe alunecoase şi control superior în accelerare.

fisa tehnica

Lasa un raspuns

*