Volvo Trucks este primul producător care foloseşte motoare diesel Euro 5 cu gaz

Publicat in 11 ianuarie 2010 de VOLVO

screen-capture

În august 2007, Volvo Trucks a prezentat nu mai puţin de şapte camioane demo funcţionale, adaptate să funcţioneze cu diferiţi biocombustibili. Ca o consecinţă a analizelor ce au urmat, compania se concentrează acum pe doi combustibili regenerabili: DME şi gaz metan + motorină.

„Ca alternativă la motorină, gazul metan este de departe cel mai accesibil combustibil. Există rezerve de gaze naturale mai mari decât cele de petrol. Dar mai ales, producţia biogazului ce nu are impact asupra mediului ia o mare amploare în numeroase ţări, ceea ce rezolvă cea mai urgentă problemă, şi anume reducerea emisiilor de CO2,” declara Lars Mårtensson.

Până acum a fost dificilă folosirea gazului metan pentru transportul pe distanţe lungi. În mod usual, un camion cu motor cu aprindere prin scânteie are o autonomie de circa 150-200 km. Volvo Trucks a rezolvat aceasta problemă combinând gazul metan cu motorina pentru a fi folosite într-un motor Diesel. Aceasta măreşte autonomia cu circa 50% dar, atunci când este folosit gaz lichefiat, având o densitate mai mare a energiei, autonomia se dublează . În plus, cuplul motorului Dieseleste mai bun comparativ cu cel furnizat de motorul cu aprindere prin scânteie.

Cum funcţionează camionul cu gaz realizat de Volvo Trucks

Soluţia se bazează pe motorul Diesel Euro5 produs de Volvo, recunoscut ca fiind un motor foarte eficient. Când motoarele sunt convertite pentru operarea cu gaz, rezervoare speciale sunt montate pentru gazul metan în stare lichidă (GNL) cu un volum mai mic sau gaz metan presurizat (GNC). Suplimentar, este adăugat un sistem de injecţie separat cu injectoare de gaz în galeria de admisie.

screen-capture-1O cantitate mică de motorină este injectată şi aprinsă în timpul cursei de compresie care aprinde mai apoi amestecul aer/metan. Aceasta elimină necesitatea existenţei bujiilor şi permite Volvo să utilizeze în întregime eficienta tehnologie Diesel. Ca rezultat, puterea şi elasticitatea sunt identice cu cele ale unui motor diesel tradiţional de camion.

„Unitatea electronică de control a motorului calculează în permanenţă raportul de amestec al combustibilului în funcţie de nevoile şoferului. Amestecul optim îl reprezintă proporţia de gaz furnizată în timpul unei funcţionări stabile şi silenţioase,” explică Lars Mårtensson.

Dacă se termină rezerva de gaz, camionul va continua să funcţioneze doar cu motorină. Această tehnologie Volvo este unică şi face ca acest sistem să devina realistic pentru mulţi clienţi, chiar şi în locurile unde reţeaua de distribuţie a gazului se gaseşte în stadiul de dezvoltare.

Teste de exploatare pentru optimizarea tehnologiei

Cantitatea de motorină necesară variază în funcţie de nevoile de operare, dar Volvo Trucks speră să micşoreze proporţia de motorină.

„Ne aşteptăm să ajungem la un nivel de până la 80 % gaz metan atunci când tehnologia va fi testată şi definitivată,” declara Mats Franzen, Manager Engine Strategy and Planning, Volvo Trucks. „Testele noastre de exploatare vor începe în 2010 cu un amestec de circa 70% gaz metan. Restul va consta dintr-un amestec de biomotorina, mai exact motorină din petrol amestecată cu motorina produsă din materii prime regenerabile.”

Calculând întregul lanţ de viaţă al combustibilului, de la producţie până la utilizarea pe şosea, noua tehnologie poate reduce emisiile de CO2 cu până la 80% pe termen lung dacă în loc de tradiţionala motorină s-ar folosi biogaz şi doar biodiesel.
Interes major din partea publicului

Există doi factori principali care contribuie la creşterea cererii pieţei pentru camioane propulsate cu gaz. Prima ar fi reducerea costurilor. Metanul este în prezent relativ ieftin în multe ţări. Spre exemplu, tehnologia Volvo Trucks oferă deja o alternativă profitabilă pentru camioanele care nu parcurg zilnic un număr foarte mare de kilometri şi care se întorc la aceeaşi staţie de alimentare.

Un alt factor favorizant provine din normele de mediu inpuse în multe oraşe, ceea ce contează foarte mult în luarea unei decizii, mai ales de către companiile municipale. Volvo Trucks menţine un dialog cu principalele companii petroliere pentru a se asigura că staţiile de alimentare sunt suficiente pentru a face faţă creşterii numărului de vehicule aflate în circulaţie. Acest lucru va pune bazele introducerii, în viitor, la scară largă pe piaţă a acestei tehnologii. Pentru optimizarea acesteia, Volvo Trucks colaborează de asemenea cu instituţii de cercetare precum Clean Air Power, Hardstaff Group şi Westport.

Tehnologia Volvo Trucks pentru gaz metan şi motorină: caracteristici şi calităţi:

* Volvo Trucks este primul producător care converteşte eficientele motoare Diesel să funcţioneze cu gaz în concordanţă cu normele Euro 5.
* Aproximativ 25% mai puţină energie consumată comparativ cu operarea clasică cu gaz.
* Aceeaşi putere şi elasticitate ca un motor Diesel convenţional.
* Folosirea celor doi combustibili face posibilă continuarea călătoriei doar cu motorină în cazul în care rezerva de gaz s-a terminat – caracteristică importantă până în momentul în care reţeaua de distribuţie este dezvoltată în întregime.
* Eficienţa mare a acestui motor combinată cu opţiunea de a utiliza rezervoare de gaz lichefiat, face ca această tehnologie să devină o opţiune viabilă pentru operatorii de transport pe distanţe lungi.

Informaţii despre gazul metan:

Atât gazul natural, cât şi biogazul sunt formate din metan. Diferenţa dintre cele două constă în faptul ca biogazul este produs din materiale biodegradabile precum gunoiul, iar gazul natural este un combustibil fosil.

screen-capture-2

Lasa un raspuns

*